Předmět: občanská nauka, dějepis
Hodina pracuje s konceptem „pyramidy nenávisti“, který ukazuje, jakým způsobem se může ze stereotypů a předsudků vyvinout nenávist k určité skupině lidí. Žáci/kyně pracují s historickými dokumenty, které se vztahují k Židům, Romům a homosexuálům.
Předmět: občanská nauka, dějepis
Žáci a žákyně pracují se stejnými historickými materiály jako v předcházející hodině. Dané materiály podrobují hlubší analýze a na jejím základě jsou schopni/né popsat a porovnat vývoj nenávistných postojů vůči Židům, Romům a homosexuálům v období první Československé republiky a následně v Protektorátu Čechy a Morava.
Předmět: občanská nauka, dějepis
Na příkladu bývalé vinohradské synagogy se žáci seznamují s dějinami židovské komunity v českých zemích ve 20. století. Hodina má formu procházky ve veřejném prostoru. V závěru hodiny na základě získaných informací žáci/kyně společně vytváří reportáž o synagoze.
Předmět: občanská nauka, dějepis
Na úvod hodiny jsou žákům/kyním představeny rozličné druhy synagog. Tato aktivita představuje úvod do hodiny založené na projektovém vyučování. V rámci hodiny je úkolem žáků/žákyň zjistit informace o synagoze v jejich obci a následně navrhnout pamětní desku, která by vystihovala její význam a historii.
Předmět: dějepis
Žáci se seznamují s příběhem Alfreda Wetzlera a Rudolfa Vrby, kteří uprchli z Osvětimi. Zamýšlí se nad důvody, proč jejich zpráva o zdejších podmínkách nebyla přijata jednoznačně. V závěru hodiny žáci/žákyně diskutují nad otázkou, proč i několik let po válce bylo pro některé lidi obtížné uvěřit tomu, co se dělo v koncentračních a vyhlazovacích táborech.
Předmět: český jazyk a literatura, dějepis
Žáci/žákyně porovnávají texty literárních děl Ludvíka Aškenazyho a Radky Denemarkové, a zjišťují okolnosti jejich vzniku. Oba texty zobrazují návrat lidí po válce, avšak každý pojímá tuto problematiku po svém.
Předmět: občanská nauka, dějepis
Analýzou „pyramidy nenávisti“ se žáci a žákyně seznamují s konceptem budování nenávisti ve společnosti vůči určité skupině lidí. Díky analýze historických materiálů jsou schopni rozeznat jednotlivé stupně pyramidy.
Předmět: občanská nauka, dějepis
Analýzou forografii žáci a žákyně jsou schopni pojmenovat jednotlivé znaky, které se mohou objevovat na budovách synagog.
Předmět: dějepis
Četbou úryvku z textu z exilových novin se žáci a žákyně seznamují s problematikou koncentračních táborů a života v nich.
Předmět: dějepis
Čas: 15 minut
Aktivita je založena na práci s příběhem, který popisuje útěk Rudolfa Vrbu a Alfreda Wetzlera a sepsání jejich zprávy o událostech v koncentračním táboře Osvětim. Žáci a žákyně mají k dispozici několik otázek na základě, kterých jsou schopni/y popsat jejich cestu, kdy a kde a v jakém formátu bylo jejich svědectví publikováno.